12 tips om stressvrij te verhuizen
Verhuizen staat in de top-3 van meest stressvolle gebeurtenissen in ons leven, na het overlijden van een dierbare en een scheiding. Wil je de spanning wat verminderen? Dat kan! Met deze tips is verhuizen net wat relaxter.
- Ruim eerst op
Om te voorkomen dat je tijd en geld besteedt aan het inpakken, verhuizen en weer uitpakken van onnodige en ongewilde spullen, is het noodzakelijk om eerst alles uit te zoeken. Dit is een geweldige kans om voor eens en voor altijd alle spullen die je nooit gebruikt, waar je niet blij van wordt, die kapot of oud zijn, weg te gooien.
- Koop geen groente en fruit
Althans niet te veel. Groente en fruit worden er echt niet beter op als je dat moet verhuizen en het misschien een paar dagen in een doos blijft zitten. Dus plan je maaltijden de laatste twee weken voor je gaat verhuizen extra goed zodat je niet met overtollig groente en fruit blijft zitten. Eet de vriezer leeg zodat je die voor de verhuisdatum lekker kunt ontdooien en schoonmaken, dan heb je daar geen omkijken meer naar.
- Pak alles in met je nieuwe huis in gedachte
Je nieuwe huis heeft waarschijnlijk andere kamers en ruimtes dan je huidige huis. Dus bedenk bij het inpakken waar de spullen in je nieuwe huis naartoe moeten, en schrijf dat op de doos. Zo voorkom je onnodig heen en weer lopen bij het uitpakken. Dus hebben je kinderen altijd een kamer gedeeld in je oude huis, maar hebben ze nu ieder een eigen kamer? Maak dan ook verschillende dozen per kind.
- Pak breekbare dingen bij elkaar in
Het lijkt misschien aantrekkelijk om wat breekbare glazen bij je zachte beddengoed in te pakken, maar beter is het om een paar dozen te reserveren voor al je breekbare items. Op die manier is voor iedereen duidelijk dat daar extra voorzichtig mee om moet worden gegaan. Desnoods verhuis je die zelf in plaats van met de verhuizer mee te geven.
- Zo pak je schilderijen in
De beste manier om schilderijen in te pakken is door het gebruik van handdoeken en stukken plat karton. Plak eerst met plakband een handdoek of badlaken om het schilderij heen zodat het goed vast zit. Je kunt ze daarna in een doos doen met een stuk plat en hard karton ertussen voor extra bescherming.
- Laat kleding op de hanger
We kennen allemaal de standaard verhuisdozen. Maar weet je dat er ook kledingboxen zijn met ingebouwde roede? Ideaal! Want je hangt het zo uit je kast in de doos en zo weer in de kast in je nieuwe huis. Dat scheelt opvouwen en kreukels!
- Nummer je dozen
Daar zit je dan, in je nieuwe huis met honderd-en-een dozen. Je hebt geen idee waar je moet beginnen en bent bovendien doodop van de hele dag verhuizen. Maar je hebt wel het een en ander nodig! Dan is het handig dat je een lijst bijhoudt van spullen die in de dozen zitten. Want je hebt misschien wel 20 dozen met kleding, maar in welke doos zat nou ook alweer die lekker onesie. Nummer dus de dozen en hou met steekwoorden bij wat erin gaat.
- Regel verhuizers in de ochtend
Spreek met de verhuizers in de ochtend af. Dan weet je zeker dat ze op tijd zijn en zijn ze nog fris en fruitig in tegenstelling tot het eind van de dag. Zorg ook dat je een vast contactpersoon hebt zodat er geen misverstanden ontstaan. Maak het de verhuizers (én jezelf) bovendien gemakkelijk door op elke kamerdeur een papier te hangen waarop staat welke kamer dit is. Zorg er natuurlijk wel voor dat die naam dezelfde is als de naam op de doos. Zo voorkom je dat er dozen van de badkamer in de woonkamer terecht komen.
- Regel oppas voor je kinderen en huisdieren
Rond rennende kinderen en een hond die uitgelaten moet worden kun je er vandaag echt niet bij hebben. Dus vraag opa, oma, vrienden of familie of ze een dagje op je (kleine) kinderen en huisdieren willen passen. Dat scheelt geheid een hoop stress.
- Pak een koffer
Zorg dat je voor de eerste dag en nacht spullen bij de hand hebt voor in je nieuwe huis. Dan hoef je dus niet allerlei dozen af te gaan op zoek naar een handdoek, tandenborstel of schone onderbroek. Zorg er verder voor dat de spullen die je absoluut nodig hebt de eerste nacht (zoals je bed en beddengoed) als laatste in de verhuiswagen gaan zodat die er als eerste weer uitkomen. Zo heb je voldoende tijd om die neer te zetten en op te maken.
- Zorg voor elektriciteit en water
Niks is zo vervelend als blijkt dat je vergeten bent de elektriciteit en het water aan te sluiten in je nieuwe huis. En de tv en internet. Vergeet het ook niet meteen af te sluiten voor je oude huis. Neem altijd wel een paar dagen speling, dus zorg dat het allemaal een paar dagen voor de verhuizing werkt zodat je op tijd nog wat kunt regelen als het mis gaat.
- Zorg voor koek en zopie
Heb je familie en vrienden gevraagd om je te komen helpen bij het verhuizen en in elkaar zetten van bedden en kasten? Zorg dan dat je voldoende koffie, thee, fris, broodjes en koeken bij de hand hebt. Niks is zo vervelend als je een dag aan het helpen bent bij iemand met dozen sjouwen en klussen doen, en dan niet even lekker kunt pauzeren. En vergeet ook geen wc-papier, vuilniszakken, zeep en schoonmaakmiddelen bij de hand te hebben.
En vergeet niet, adem in adem uit! Het is nou eenmaal een mega klus om al je spullen van het ene huis naar het andere huis te brengen. Blijf rustig als het niet helemaal volgens plan verloopt. En hou je einddoel in het zicht: binnenkort zit jij heerlijk op je bank in je mooie nieuwe huis te genieten!
Hulp nodig bij het opruimen voor je verhuizing? Of het juist weer inrichten van je huis na het verhuizen?
Stuur een mail naar info@werkplekoporde.nl of maak meteen een belafspraak om te horen wat ik voor jou kan betekenen. Er komt al zoveel op je af voor het verhuizen, wat extra hulp en structuur is dan zeker mooi meegenomen. Plan hier gratis en vrijblijvend een telefonische afspraak in!
Hulp nodig?
Ik help je graag bij het opruimen van je huis! Neem even contact op en ik vertel je precies hoe ik je kan helpen!
Ooit deed ik verhuizen zoals jij: je kijkt familie en vrienden lief aan en zorgt voor catering. De laatste keer heb ik echter besloten er geld tegenaan te gooien. Het enige, dat ik deed, was het inpakken van de dozen. Al de rest inclusief demontage van meubelen en stootvrij verpakken van schilderijen deden de verhuizers. De dozen brachten ze overigens ook nog eens mee en haalden ze achteraf weer op. Het kost wat, maar scheelt een hoop stress.
Zeker een hele goede optie als je meer geld te besteden hebt, Natalie. Scheelt inderdaad nog meer stress en veel werk!
Het is inderdaad verstandig om je dozen te nummeren. Op deze manier zie je gemakkelijk wanneer je er een mist. Het is overigens ook handig om te noteren voor welke kamer de door bedoelt is. Dat scheelt je veel zoekwerk.
Dankjewel voor je reactie Vincent, mooie toevoeging.
Je tips voor een goede verhuizing zijn heel herkenbaar. Wel kan er meer komen kijken bij het verhuizen van huisdieren. Vooral katten hebben er de pest aan. We hebben een van onze twee katten een week moeten opsluiten om te voorkomen dat hij ervan doorging. De andere ging – gek genoeg – meteen op de vensterbank liggen suffen.
Opruimen is inderdaad een goede tip. Begin vroeg van tevoren, zodat je je spullen ook meteen kan uitzoeken voor je nieuwe woning. Ook kan je je spullen die je meeneemt gelijk sorteren in verhuisdozen. Dit heeft mij veel stress kunnen besparen!
De schilderijen, pentekeningen en alles wat in een lijst zat, was mijn grootste zorg bij de verhuizing. Die heb ik dus zelf in de auto verhuisd, al zei de verhuizer: “als wij het doen, is het verzekerd.” Hij heeft compleet gelijk natuurlijk, maar het is goed gegaan en ik had er geen slapeloze nacht van.
Bedankt voor de tips! Ik verhuis in februari naar een nieuw appartement en heb alvast dozen aangeschaft. Ik wist niet dat er ook speciale dozen waren voor kleding aan hangers! Ik heb veel kleding (te veel misschien zelfs) en ondanks dat ik het ga sorteren en stukken weg ga doen zouden deze dozen mij goed kunnen helpen, scheelt veel tijd met uitpakken.
Wij hebben een particulier verhuisbedrijf gevraagd, maar daarnaast komen er vrienden helpen tijdens de verhuizing. Koek en zopie is inderdaad een goede tip. Het is leuk als je wat terug kunt geven na het verhuizen en tijdens het verhuizen heeft iedereen natuurlijk wel brandstof nodig!
Verhuizen is geen optie. Heb geen familie die wil helpen. Ook geen vrienden. Ik ben 67 en gehandicapt. Ik lig veel op bed doordat ik veel pijn heb en slecht kan lopen. Mijn bed staat in de huiskamer omdat deze niet in de slaapkamer kan staan. Als er iets gebeurt kan er geen brancard in de slaapkamer komen maar ook niet uit de slaapkamer. Het zou fijn zijn een flat voor gehandicapten maar ik kan de verhuizing niet aan. Volgens de arts kan dat mijn dood worden. Dat wordt een te zware belasting voor mijn lichaam. Huishoudelijke hulpen denken vaak dat ik lui ben maar ik heb giga veel medicijnen die ik niet voor me lol slik . En ja als je veel mankeert kun je niet opruimen. En als je niet opruimt krijg je rommel En rommel kan puinhoop worden. Want het koekt allemaal aan. Die berg wordt alleen maar groter. Dan hijgt de woningbouw ook nog in je nek. Want zij vinden dat je een opgeruimd huis moet hebben. Anders zetten ze je op straat
Hallo Hetty, wat een vervelende situatie. Kun je opruimhulp via de gemeente krijgen? Ik werk regelmatig bij mensen die een PGB (persoonsgebonden budget hebben).
Hartelijke groet,
Marianne