5 tips om je tafel op te ruimen én opgeruimd te houden!
Moet jij ook altijd de spullen eerst van de tafel opzijschuiven voordat je kunt eten? Of is er eigenlijk helemaal geen plek aan tafel om te eten? En dat terwijl je deze kerst juist een mooi gedekte tafel wilt! Voorkom dat je op het laatste moment alle spullen van tafel in een doos moet proppen die vervolgens ergens op zolder beland. Vijf tips op je tafel op te ruimen én opgeruimd te houden!
Tip 1 – creëer vaste plekken
De spullen die op je tafel terechtkomen, zijn meestal spullen die geen vaste plek hebben. Herken je dat? Kijk maar eens op tafel. Wat zie je? Het is dus belangrijk dat je vaste plekken in huis voor die spullen gaat creëren. Overleg desnoods met gezinsleden wat voor jullie een logische plek zou zijn. Ik stel dan altijd de vraag: ‘Waar zou je het gaan zoeken als je het nodig hebt’. Meestal komt er dan wel een logische plek naar boven om het op te ruimen.
Tip 2 – begin met de makkelijke spullen
Natuurlijk liggen er ook gewoon spullen op tafel die je even hebt neergelegd en die gewoon wel een vaste plek hebben. Begin daar vooral mee. Dus de spullen die op je tafel liggen, maar eigenlijk op een andere plek in huis horen. Of gewoon in de vuilnisbak of papierbak horen 😉
Belangrijk hierbij is wel dat je op je plek blijft! Dus niet als een wilde door het hele huis gaan lopen. Parkeer spullen die op een andere verdieping of kamer horen even in een doos en breng die later naar de plek waar ze horen. Zo voorkom je dat je onnodig gaat heen en weer lopen.
Tip 3 – gebruik een tijdschriftmap
Ik kom bij veel huishoudens papieren op tafel tegen. Dat kan administratie zijn, folders of kranten. Maar altijd wel iets van papieren. Zorg dat je daarvoor een vaste plek maakt in huis. Wat daarbij kan helpen is een tijdschriftmap waarin je ‘Te Doen’- papieren stopt. Dus papieren waar je nog iets mee moet doen, zoals bijvoorbeeld doorlezen, een betaling doen of iemand bellen. Op deze manier hou je belangrijke papieren bij elkaar, gaat het niet slingeren en oogt het netjes en rustig.
Natuurlijk niet vergeten tijd vrij te maken om deze dingen ook daadwerkelijk te gaan doen op korte termijn. 😊
Tip 4 – je mag een rommellaatje hebben
WAT?? 😱 Wat zeg je nou……?? Een opruimcoach die zegt dat ik een rommellaatje mag hebben?! Ja echt waar, het is geen grap. Maar wel één dan hè, niet meer 😊😉
Want we hebben allemaal wel eens van die dingen waarvan je gewoon even niet weet wat je ermee moet doen. Dan parkeer je het gewoon even in je eigen rommellaatje. Voor later, om over te beslissen. Wel regelmatig even checken natuurlijk en uitzoeken die la.
En nog even voor de duidelijkheid; één la! Dus niet een hele kast of een kamer. Nee, één la!
Tip 5 – doe de avondroutine (of in de ochtend als je geen avondmens bent!)
Om je tafel opgeruimd te houden, moet je zorgen dat je het bijhoudt! Een avondroutine helpt je daarbij. Kijk elke avond voordat je gaat slapen even op de tafel om te zien of daar stiekem geen spullen zijn komen te liggen die daar niet horen! Ligt er toch iets, meteen opruimen!
Op deze manier voorkom je dat het weer uit de hand gaat lopen. Door er elke avond even op te letten is het een kwestie van een paar seconden werk. Mijn voorkeur heeft om dit in de avond te doen, maar het kan natuurlijk ook prima in de ochtend als je meer een ochtendmens bent.
Doe het maar eens vanavond en de komende avonden. Je zal zien dat het je bevalt. Kleine moeite, groot plezier!
Is jouw tafel klaar voor het kerstdiner of moet er nog het een en ander opgeruimd worden? Succes met het opruimen én opgeruimd houden!