9 veel gemaakte fouten bij het opruimen
Opruimen is zo eenvoudig nog niet. Vol goede moed ga je van start maar voor je het weet is de chaos nog groter geworden, sta je ineens in een andere kamer dan waar je begonnen bent of blijft het rommelig. Herkenbaar? Dan maak je waarschijnlijk een van deze veel gemaakte fouten bij het opruimen. Maar niet getreurd, er is ook een oplossing!
Fout #1: Je maakt geen plan
Een van de meest gemaakte fouten bij het opruimen is dat je vooraf geen plan hebt gemaakt maar gewoon in het wilde weg begint met opruimen. Met als resultaat dat je helemaal door de bomen het bos niet meer ziet of dat het rommelig blijft.
Dus ga even rustig zitten met een kop thee, pen en papier. Denk na in welke ruimte je wilt beginnen, wat je daar precies wilt bereiken en welke spullen daar horen. Op die manier kun je veel makkelijker beslissingen nemen tijdens het opruimen.
Fout #2: Je begint te groot
Je gaat de keuken opruimen, je trekt alle lades en kastjes open en gaat van start. Maar na een uur ben je zo overweldigd door alle spullen die op je aanrecht en vloer staan dat je niet meer weet waar je als eerste moet beginnen.
Herkenbaar? Je gaat te ambitieus van start!
Begin altijd klein, zeker als je geen fan bent van opruimen. Begin met het opruimen van een la in plaats van meteen de hele kast. Zorg ook dat je een tijd met jezelf afspreekt hoe lang je gaat opruimen en houd je daar ook aan (zet de wekker!).
Op deze manier blijft het leuk en raak je ook niet uitgeput. Met kleine stapjes kom je er echt ook. Bedenk goed: wat je in 10 jaar hebt verzameld kun je niet in een dag wegwerken.
Fout #3: Je haalt niet alle spullen weg
Je bent je kledingkast aan het opruimen maar laat de stapel truien in de kast liggen omdat je die toch allemaal wilt bewaren. NIET DOEN!
Ook die stapel truien kijk je één voor één na. Je moet altijd alles even door je handen laten gaan. Op die manier kun je gemakkelijker beslissen of je het écht nodig hebt of écht wel wilt houden…
Geloof me: zo ruim je gewoon beter op. En eh, nu die plank toch leeg is, kun je er meteen een sopje doorheen halen ?
Fout #4: Je loopt van de ene kamer naar de andere
We blijven nog even bij de kledingkast. Je bent lekker bezig met opruimen als je ineens spullen tegen komt die helemaal niet in die kast horen, maar eigenlijk beneden in de trapkast. Daar loop je dus meteen maar even naartoe. En terwijl je in de trapkast staat, zie je dat er lege flessen liggen die naar de schuur gebracht moeten worden. Meteen maar even daar brengen dus…..
Kortom, je bent in het hele huis bezig, behalve bij de kledingkast!
Blijf dus in de ruimte die je gaat opruimen en zorg dat je daar een doos hebt waar je alle spullen verzamelt die ergens anders in het huis opgeborgen moeten worden. Pas aan het einde van je opruimklus ga je die neerleggen op de plek waar ze horen.
Fout #5: Je hebt geen vaste plekken voor je spullen
Ben je ook regelmatig iets kwijt? Dat komt omdat je de spullen niet op een vaste en logische plek hebt teruggelegd.
Nadat je alles hebt uitgezocht, is het tijd om je spullen weer terug in je kast of lade te leggen. Je hebt al bedacht in welke ruimte en kast de spullen moeten (zie nog even fout #1) dus nu zorg er dat je alles op hun vaste plek opruimt. En dus ook alles wat bij elkaar hoort, bij elkaar legt. Dus scharen bij scharen, glazen bij glazen, broeken bij broeken, zakjes bij zakjes, beddengoed bij beddengoed en shampoo bij shampoo.
Door vaste plekken te creëren zorg je ervoor dat je spullen weer eenvoudig terug kunt vinden omdat alles bij elkaar ligt. En het geeft je beter inzicht in hoeveel je ergens van hebt.
Fout #6: Je bewaart te veel spullen
Opruimen betekent niet per definitie dat je ook maar al je spullen weg moet doen. Maar als je last hebt van te veel spullen in huis dan zal er toch wat het huis uit moeten!
Kortom, je zal over alles wat je tegen komt moeten beslissen of je het wilt houden of niet. Twijfel je, stel jezelf dan vragen als: Gebruik in het regelmatig? Word ik er blij van? Is het onvervangbaar? Maakt het mijn leven makkelijker of aangenamer?
Maak niet de fout door het even apart te leggen en er morgen wel over te kunnen beslissen. Want dan heb ik een nieuwtje voor je: morgen en overmorgen ligt het er nog steeds! Want rommel zijn eigenlijk uitgestelde beslissingen. Je hebt rommel in je huis omdat je geen beslissing neemt over of iets weg kan of niet.
Dus kom, het is nu tijd om JA of NEE tegen je spullen te zeggen, in plaats van MISSCHIEN. Je kan het! En ik beloof je, je voelt je een stuk fijner door de rust en ruimte in je huis!
(lees ook deze blog over het maken van beslissingen)
Fout # 7: Je ruimt spullen van iemand anders op
Spullen van iemand weggooien gaat je zeker een stuk makkelijker af dan je eigen spullen wegdoen? ?
Maar echt NIET DOEN! Absoluut verboden!! Je ruimt alleen je eigen spullen op. Want jij kunt niet beslissen voor iemand anders of het belangrijk, nuttig of waardevol is. Echt niet doen hoor!
(uitzonderingen: kleine kinderen en als je een carte blanche van je partner hebt gekregen ?)
Fout # 8: Je hebt vooraf al leuke opbergmandjes en doosjes gekocht
Heb je een leuk mandje in de winkel zien liggen waarvan je denk dat je die wel bij het opruimen kunt gebruiken?
Hartstikke leuk, maar verboden om te kopen voordat je hebt opgeruimd! Want vaak kom je er na het opruimen achter dat je toch eigenlijk twee kleine mandjes nodig hebt in plaats van een grote…..
Dus voorkom miskopen en schaf pas opruimsystemen aan nadat je hebt opgeruimd.
Fout # 9: Je brengt de spullen die weg kunnen niet meteen weg
Je hebt hartstikke goed je best gedaan. Je hebt een vuilniszak en doos vol spullen die naar het grofvuil kunnen en de kringloopwinkel. Maar na een paar weken staan ze nog in je huis……
Dat ruimt natuurlijk niet op! Zet die spullen meteen in je auto of fietstas. Of nog beter: breng het dezelfde dag nog weg. Opgeruimd staat netjes, toch?
————————————–
Update tekst 18-6-2020
————————————–
Zo, nu weet je wat je dus NIET moet doen tijdens het opruimen. Wil je meer weten hoe je dan wel goed opruimt voor jouw persoonlijke situatie? Laten we dan even bellen, ik geef je graag wat tips voor jouw persoonlijke situatie. Gratis en vrijblijvend natuurlijk! Je maakt de belafspraak hier.
Je vraag mailen kan natuurlijk ook: info@werkplekoporde.nl.
Goede tips Marianne,
Opruimen is eigenlijk iets dat altijd doorgaat. Ikzelf focus daarom 14 dagen op 1 kamer en mijn streven is om in die ene kamer elke dag een kwartiertje op te ruimen. Een kwartiertje is genoeg voor een plank of een lade o.i.d.
Als je hier net mee begint kan het zijn dat je het niet af krijgt. Maar doordat je niet 26 kamers in je huis hebt kom je heel regelmatig terug in die kamer om er weer 14 dagen elke dag een kwartier aandacht aan het opruimen te besteden. Het wordt dus steeds minder wat je er moet doen. En zo krijg je het onder controle.